Landingspagina

Een landingspagina is een pagina binnen uw web-site waarnaar verwezen wordt vanuit andere media. Denk bijvoorbeeld aan een link vanuit een Adwords campagne. Een landingspagina zorgt voor meer conversie

U kunt de bezoekers natuurlijk ook richting uw homepage of een productpagina sturen maar wanneer de landingspagina naadloos aansluit bij de advertentie hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen om zich te oriënteren.

Daar komt de landingspagina in beeld. Deze pagina is de verbinding tussen de advertentie waarmee de aandacht is verkregen en de aanbieding die de web-site heeft. Meestal is de landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers ‘te ontvangen’ die op een advertentie hebben geklikt. Een landingspagina wordt niet gemaakt om beter vindbaar te zijn. Hiervoor is het beter om bijvoorbeeld (blog) artikelen te gebruiken, waarin links kunnen worden geplaatst richting een landingspagina.


De voordelen van een landingspagina zijn: 
  • Doordat de landingspagina aansluit bij de advertentie hoeft de bezoeker niet na te denken of te zoeken. Dit resulteert in minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap op de landingspagina gaan lezen. 
     
  • Bijkomend voordeel is dat Adwords ‘kijkt’ naar de relevantie van de landingspagina en de Adwords advertentie. Hoe dichter deze bij elkaar liggen, hoe beter de beoordeling en hoeft er minder betaald te worden voor een ‘klik’. Met ander woorden; een goede landingspagina bespaart advertentiekosten.
     
  • Het biedt de mogelijkheid de bezoeker stap voor stap te overtuigen. In de advertentie lok je de bezoeker met een voordeel. Op de landingspagina kunnen we dan nog meer voordelen noemen en deze bevestigingen met ‘social proof’. Denk aan reviews, quotes, referenties.

   

Tips voor een succesvolle Landingspagina
  1. Zorg dat de boodschap in aansluit bij de advertentie. Een hele opvallende titel van de landingspagina lijkt misschien grappig, maar aandacht trekken is niet het doel. Dat doet, als het goed is, de advertentie al. Het gaat nu om vertrouwen en overtuigen!
     
  2. Overtuig met voordelen. Geen lijst met specificaties, focus op concrete voordelen. 
     
  3. Hou het overzichtelijk en zorg voor zo min mogelijk ruis. Alle elementen, die niet direct meewerken als verbinding tussen advertentie en aanbieding, zijn overbodig.
     
  4. Een oplossing voor het bovenstaande ruis probleem is om de voordelen, social proof en informatie op te delen in verschillende pagina’s. Deze pagina’s kunnen dan weer aan elkaar gelinked worden, zodat de bezoeker stap voor stap overtuigd wordt. Dit wordt ook wel een funnel genoemd.