Slimme URL

Wat is een URL?

Iedere pagina van een website heeft een unieke URL.
URL is een afkorting van ‘uniform resource locator’, een andere benaming voor een webadres.
Een URL geeft een uniek internetadres voor een website of een bestand dat op internet staat. Een volledig webadres is bijvoorbeeld ‘https://seo-specialist-nederland.nl‘.

Wat is een slimme URL?

Door een en ander slim aan te pakken kan een website beter gevonden door Google en andere zoekmachines. We kunnen namelijk een domeinnaam maken, geheel gericht op een zoekwoord of zoekwoorden. Zo kunnen we nog beter gevonden worden op zoekwoorden die een surfer intikt in een zoekmachine en niet (alleen) op branded search.

We beginnen dan met het aanmaken van een domein op basis van een bepaald trefwoord. ter ondersteuning voor het hoofddomein.

Zoekwoorden

Surfers zoeken gericht naar het product dat ze willen kopen of naar het antwoord op hun vraag.
Dus zullen we de juiste zoekterm in de slimme URL moeten verwerken.
Als voorbeeld : https://seo-wageningen.nl/

oyit seo

Kort

Een domeinnaam is het thuisadres van elke website (bv https://seo-specialist-nederland.nl/).
De website bestaat op zijn beurt weer uit verschillende pagina’s, en elk hun eigen URL (bv https://seo-specialist-nederland.nl/waarom-seo/).
Het is altijd wijs om deze URL’s kort te houden. Enerzijds omdat prospects of klanten een eenvoudig webadres beter onthouden en sneller delen. Anderzijds omdat dat korte URL’s vaker in de topresultaten van Google voorkomen dan lange webadressen (zie https://seo-specialist-nederland.nl/google-rankingsfactoren/).
Dit niet allemaal niet anders voor de slimme URL. We benoemen ook deze URL met 1 of maximaal twee (zoek) woorden (bv https://suzukikopen.com/).

We gebruiken graag koppeltekens om de woorden te scheiden in plaats van spaties, want deze laatste worden in een browser weergegeven als ‘%20’. Maar liever nog gebruiken we aaneengesloten woorden, Google kan deze van elkaar onderscheiden.

Duidelijkheid

Soms wordt een URL automatisch gegenereerd door een technisch systeem, waardoor ze erg cryptisch worden.
Wijzig deze URL’s  (bv www.uwzaak.com/2017/10/producten/cat22/$d%20J-m@_?type=null) in een ondubbelzinnige, leesbare en gebruiksvriendelijke URL en vermijdt vreemde karakters zoals $, % en @. Want vreemde karakters maken het surfers moeilijk om de site te vinden en deze URL’s komen minder vaak voor in de hoogste zoekresultaten van Google.

Statische URL

Geef de voorkeur aan een statische URL in plaats van dynamische. Een dynamische URL kan namelijk verwijzen naar andere (inhoud op) pagina’s en bevatten vaak cryptische tekens zoals ?, & en =. Dat maakt de URL niet alleen nodeloos ingewikkeld voor prospects en klanten, maar ook zoekmachines geven de voorkeur aan statische URL’s bij het indexeren van webpagina’s.

Een goede URL vertelt de bezoeker waar hij zich bevindt. Het is dus zaak een logische structuur te bouwen. Uw hoofd domeinnaam wordt gevolgd door de naam van de website en dan de pagina (bv https://seo-specialist-nederland.nl/seo/).

Bij een slimme URL zorgen we ervoor dat het zoekwoord vooraan staat (bv http://www.onderhoudsuzuki.nl/).
We zorgen ervoor dat het zoekwoord in paginatitels voorkomt.
In de paginateksten laten we het zoekwoord boven in de pagina en zeker above the fold verschijnen.
De sub-pagina’s worden gevuld met content ter ondersteuning van het gekozen zoekwoord of trefwoord, zonder over te gaan tot over-optimalisatie.
En er worden veel linken toegevoegd ter ondersteuning van het thuisadres.
Bij meerdere slimme URL’s wordt er ook onderling gelinkt om de autoriteit te verhogen.

No duplicate content

Wanneer Google of een andere zoekmachine denkt er duplicate content op een pagina staat, heeft dit een negatief effect op de ranking. Er wordt minder waarde aan pagina’s toegevoegd wanneer deze allemaal dezelfde inhoud lijken te hebben. Dit wordt bij een slimme URL voorkomen door bij gekopieerde pagina’s een synoniem vervanging toe te passen.

URL’s met zoekwoorden ranken beter in Google dan andere.